Ko­ro­na­vi­rus­pan­de­mia vai­keut­ti mo­nien lu­ki­o­lais­ten osal­lis­tu­mis­ta SAT- ja ACT-ko­kei­siin, min­kä myö­tä mo­net kor­ke­a­kou­lut lak­ka­si­vat käyt­tä­mäs­tä ta­so­ko­kei­ta ai­no­a­na si­sään­pää­sy­väy­lä­nä Yh­dys­val­lois­sa. Muu­tos oli alun pe­rin ti­la­päi­nen, mut­ta sit­tem­min lä­hes kaik­ki kor­ke­a­kou­lut ovat ryh­ty­neet pai­not­ta­maan toi­sen as­teen ar­vo­sa­no­ja osa­na ha­ki­joi­den­sa ar­vi­oin­tip­ro­ses­sia. Muu­tos ku­vas­taa yh­teis­kun­nas­sa nous­sut­ta ta­so­ko­kei­den vas­tais­ta vas­ta­rin­taa, joka al­koi jo kau­an en­nen pan­de­mi­aa.

Yhä use­am­mat asi­an­tun­ti­jat ja yli­o­pis­to­jen joh­ta­jat ovat kui­ten­kin al­ka­neet poh­tia, oli­ko siir­ty­mi­nen pois ta­so­ko­kei­den käy­tös­tä vir­he. Vii­me­ai­kai­set tut­ki­muk­set ovat osoit­ta­neet, et­tä ta­so­ko­keet aut­ta­vat en­nus­ta­maan kor­ke­a­kou­lu­ar­vo­sa­no­ja, val­mis­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia ja me­nes­tys­tä kor­ke­a­kou­lun jäl­keen. Ko­e­tu­lok­set ovat luo­tet­ta­vam­pia kuin lu­ki­on ar­vo­sa­nat, mikä joh­tuu osit­tain vii­me vuo­si­na ta­pah­tu­nees­ta ar­vo­sa­nainf­laa­ti­os­ta ame­rik­ka­lai­sis­sa toi­sen as­teen op­pi­lai­tok­sis­sa.

Mo­net pää­sy­ko­e­vas­taa­vat ovat­kin tör­män­neet il­mi­öön, jos­sa heil­lä on suu­ria vai­keuk­sia erot­taa toi­sis­taan opin­nois­saan me­nes­ty­viä ja niis­sä vai­keuk­siin jou­tu­via op­pi­lai­ta, il­man ta­so­ko­kei­den tar­jo­a­maa taus­ta-ar­vi­oin­tia. Asi­aa tut­ki­neet tut­ki­jat ker­to­va, et­tä ta­so­ko­e­tu­lok­set voi­vat eri­tyi­ses­ti aut­taa tu­le­vis­sa kor­ke­a­kou­luo­pin­nois­saan me­nes­ty­vien pie­ni­tu­lois­ten ja vä­hem­mis­töi­hin kuu­lu­vien opis­ke­li­joi­den tun­nis­ta­mi­ses­sa.

Brow­nin yli­o­pis­ton joh­ta­ja Chris­ti­na Pax­son ko­ros­ti het­ki sit­ten jul­kais­tus­sa kir­joi­tuk­ses­saan, et­tä: ”stan­dar­doi­dut tes­ti­tu­lok­set en­nus­ta­vat aka­tee­mis­ta me­nes­tys­tä pal­jon pa­rem­min kuin lu­ki­on ar­vo­sa­nat”. Pax­so­nin nä­ke­myk­seen yh­tyy myös MIT:n pää­sy­ko­e­de­kaa­ni Stu­art Schmill, jon­ka op­pi­lai­tos on yk­si niis­tä har­vois­ta, jot­ka ovat pa­laut­ta­neet ta­so­ko­e­vaa­ti­muk­set osak­si ha­kup­ro­ses­si­aan.

Op­por­tu­ni­ty In­sights -ryh­män vii­me ke­sä­nä jul­kai­se­ma aka­tee­mi­nen tut­ki­mus, joka kat­toi kah­dek­san Ivy Le­a­gue -kor­ke­a­kou­lua, MIT:n sekä Du­ken, Stan­for­din ja Chi­ca­gon yli­o­pis­tot, osoit­ti, et­tä lu­ki­on ar­vo­sa­no­jen kes­ki­ar­von ja yli­o­pis­to­me­nes­tyk­sen vä­lil­lä on vain vä­hän yh­teyt­tä. Sen si­jaan, tut­ki­jat ha­vait­si­vat vah­van yh­tey­den hy­vien ta­so­ko­e­pis­tei­den ja myö­hem­män me­nes­tyk­sen vä­lil­lä.

Ryh­män tu­lok­set on vah­vis­tet­tu myös muis­sa aka­tee­mi­sis­sa tut­ki­muk­sis­sa. Ka­li­for­ni­an yli­o­pis­ton tie­de­kun­nan ko­mi­tea to­te­si vuon­na 2020, et­tä ta­so­ko­e­tes­ti­pis­teet en­nus­ta­vat opis­ke­li­joi­den tu­le­vaa kor­ke­a­kou­lu­me­nes­tys­tä lu­ki­oar­vo­sa­no­ja pa­rem­min. Ko­mi­tea to­te­si myös, et­tä ta­so­ko­e­tu­lok­set ovat vuo­si vuo­del­ta ol­leet pa­rem­pi osoi­tus tu­le­vas­ta me­nes­tyk­ses­tä lu­ki­oar­vo­sa­noi­hin ver­rat­tu­na.

Kun ko­e­tu­lok­sia käy­te­tään yh­te­nä te­ki­jä­nä mui­den jou­kos­sa, SAT- ja ACT-tes­tit voi­vat aut­taa yli­o­pis­to­ja va­lit­se­maan opin­nois­saan kaik­kein par­hai­ten me­nes­ty­vät opis­ke­li­jat ja teh­dä ha­kup­ro­ses­sis­ta rei­lum­man kai­kil­le ha­ki­joil­le. Tes­tien pa­laut­ta­mi­nen osak­si yli­o­pis­to­ha­kua, voi­si­kin aut­taa mo­nia ame­rik­ka­lai­sia pa­laut­ta­maan us­kon­sa yli­o­pis­to­ha­kui­hin ja te­ke­mään ha­ki­jal­le vai­ke­a­sel­koi­ses­ta pro­ses­sis­ta sel­ke­äm­män.

Läh­de: New York Ti­mes