Koronaviruspandemia vaikeutti monien lukiolaisten osallistumista SAT- ja ACT-kokeisiin, minkä myötä monet korkeakoulut lakkasivat käyttämästä tasokokeita ainoana sisäänpääsyväylänä Yhdysvalloissa. Muutos oli alun perin tilapäinen, mutta sittemmin lähes kaikki korkeakoulut ovat ryhtyneet painottamaan toisen asteen arvosanoja osana hakijoidensa arviointiprosessia. Muutos kuvastaa yhteiskunnassa noussutta tasokokeiden vastaista vastarintaa, joka alkoi jo kauan ennen pandemiaa.
Yhä useammat asiantuntijat ja yliopistojen johtajat ovat kuitenkin alkaneet pohtia, oliko siirtyminen pois tasokokeiden käytöstä virhe. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että tasokokeet auttavat ennustamaan korkeakouluarvosanoja, valmistumismahdollisuuksia ja menestystä korkeakoulun jälkeen. Koetulokset ovat luotettavampia kuin lukion arvosanat, mikä johtuu osittain viime vuosina tapahtuneesta arvosanainflaatiosta amerikkalaisissa toisen asteen oppilaitoksissa.
Monet pääsykoevastaavat ovatkin törmänneet ilmiöön, jossa heillä on suuria vaikeuksia erottaa toisistaan opinnoissaan menestyviä ja niissä vaikeuksiin joutuvia oppilaita, ilman tasokokeiden tarjoamaa tausta-arviointia. Asiaa tutkineet tutkijat kertova, että tasokoetulokset voivat erityisesti auttaa tulevissa korkeakouluopinnoissaan menestyvien pienituloisten ja vähemmistöihin kuuluvien opiskelijoiden tunnistamisessa.
Brownin yliopiston johtaja Christina Paxson korosti hetki sitten julkaistussa kirjoituksessaan, että: ”standardoidut testitulokset ennustavat akateemista menestystä paljon paremmin kuin lukion arvosanat”. Paxsonin näkemykseen yhtyy myös MIT:n pääsykoedekaani Stuart Schmill, jonka oppilaitos on yksi niistä harvoista, jotka ovat palauttaneet tasokoevaatimukset osaksi hakuprosessiaan.
Opportunity Insights -ryhmän viime kesänä julkaisema akateeminen tutkimus, joka kattoi kahdeksan Ivy League -korkeakoulua, MIT:n sekä Duken, Stanfordin ja Chicagon yliopistot, osoitti, että lukion arvosanojen keskiarvon ja yliopistomenestyksen välillä on vain vähän yhteyttä. Sen sijaan, tutkijat havaitsivat vahvan yhteyden hyvien tasokoepisteiden ja myöhemmän menestyksen välillä.
Ryhmän tulokset on vahvistettu myös muissa akateemisissa tutkimuksissa. Kalifornian yliopiston tiedekunnan komitea totesi vuonna 2020, että tasokoetestipisteet ennustavat opiskelijoiden tulevaa korkeakoulumenestystä lukioarvosanoja paremmin. Komitea totesi myös, että tasokoetulokset ovat vuosi vuodelta olleet parempi osoitus tulevasta menestyksestä lukioarvosanoihin verrattuna.
Kun koetuloksia käytetään yhtenä tekijänä muiden joukossa, SAT- ja ACT-testit voivat auttaa yliopistoja valitsemaan opinnoissaan kaikkein parhaiten menestyvät opiskelijat ja tehdä hakuprosessista reilumman kaikille hakijoille. Testien palauttaminen osaksi yliopistohakua, voisikin auttaa monia amerikkalaisia palauttamaan uskonsa yliopistohakuihin ja tekemään hakijalle vaikeaselkoisesta prosessista selkeämmän.
Lähde: New York Times