Muu­tin puo­li vuot­ta sit­ten Yh­dys­val­lois­ta ta­kai­sin Suo­meen. Tääl­lä olen seu­ran­nut suo­ma­lais­ta kir­joit­te­lua ”woke-kul­tin” ran­tau­tu­mi­ses­ta maa­ham­me. Kä­si­te yh­dis­te­tään lä­hes jo­kai­seen avauk­seen, joka kä­sit­te­lee ra­sis­mia suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa.

Tun­tuu tu­tul­ta, kun Suo­mes­sa kir­joi­te­taan il­ta­päi­vä­leh­dis­sä ”woke-kul­tis­ta”, ”vaa­ral­lis­ten aja­tus­ten sai­rau­des­ta”. Sa­man­kal­tai­sia lau­sei­ta on tois­tel­tu Yh­dys­val­lois­sa jo mon­ta vuot­ta. ”Woke-kul­tis­ta” on voi­nut kuul­la niin pre­si­dent­ti Trum­pin suus­ta kuin lu­kea ää­ri­oi­keis­to­lai­sel­ta Breit­bart-si­vus­tol­ta. ”Woke sup­re­ma­cys­ta” on pu­hut­tu Fox News-ka­na­val­la, yli­o­pis­to­kam­puk­sil­la ja ame­rik­ka­lais­ten Thanks­gi­ving-pöy­dis­sä. Ba­rack Oba­man mie­les­tä ”wo­keus” on hy­ve­sig­na­loin­tia. Elon Musk vit­sai­li ”Wo­ke­to­pi­as­ta”.


Historiatonta ja reaktiivista keskustelua

”Woke-ko­hut” Suo­mes­sa osoit­ta­vat pait­si sa­no­jen voi­man niin myös sen, kuin­ka kiis­ta­ton ame­rik­ka­lai­sen kult­tuu­rin vai­ku­tus­val­ta on edel­leen ym­pä­ri maa­il­man. Etäi­syys en­ti­ses­tä opis­ke­lu­kau­pun­gis­ta­ni Tam­pas­ta Hel­sin­kiin on rei­lut 8000 ki­lo­met­riä, mut­ta yh­teis­kun­nal­lis­ten kes­kus­te­lu­jen kär­ke­vyy­den ja si­säl­tö­jen osal­ta koen ole­va­ni kult­tuu­ri­ses­ti vä­lil­lä hy­vin sa­man­ta­pai­ses­sa pai­kas­sa kuin Flo­ri­das­sa.

Suu­re­na ero­na on kui­ten­kin se, et­tä Yh­dys­val­lois­sa näi­den kes­kus­te­lu­jen his­to­ria on pi­dem­pi. Siel­lä on myös ol­lut pi­dem­pään ää­nes­sä mo­ni­nai­sem­pi jouk­ko ih­mi­siä kuin Suo­mes­sa. Tuo­hon il­ma­pii­riin ver­rat­tu­na ai­he­pii­rin kes­kus­te­lu Suo­mes­sa vai­kut­taa­kin usein his­to­ri­at­to­mal­ta, re­ak­tii­vi­sel­ta ja ny­ans­se­ja kai­paa­val­ta.

Woke (tai stay woke) on Yh­dys­val­to­jen mus­tien kult­tuu­ris­ta ja ak­ti­vis­mis­ta pe­räi­sin ole­va ter­mi, jon­ka tar­koi­tus on alun pe­rin ol­lut ku­va­ta tie­toi­suut­ta yh­teis­kun­nal­li­sis­ta eri­ar­voi­suuk­sis­ta ja ra­sis­mis­ta. Woke ei ol­lut pel­käs­tään te­o­reet­ti­nen kä­si­te. Se oli ku­vaus sii­tä, kuin­ka täl­lai­nen tie­toi­suus oli kes­keis­tä mus­tan vä­es­tön hen­gen ja elä­män suo­je­le­mi­seen maas­sa, jos­sa sitä ei ole tur­vat­tu.


Jos olit woke, olit perillä yhteiskunnan epäkohdista

Yh­dys­val­lois­sa moni val­koi­nen tu­tus­tui ter­miin en­si ker­taa vuo­den 2014 tie­noil­la Fer­gu­so­nin mie­le­no­soi­tus­ten yh­tey­des­sä. Joku saat­toi bon­ga­ta sen vuon­na 2017 Jor­dan Pee­len Get Out-elo­ku­vas­ta tai Netf­li­xin Dear White Pe­op­le-sar­jas­ta. Ly­hy­es­sä ajas­sa mus­tien ame­rik­ka­lais­ten ke­hit­tä­mä kä­si­te ve­täis­tiin val­koi­seen val­ta­vir­taan.

Kun wo­kes­ta tuli val­ta­vir­taa, sii­tä tuli en­sin val­koi­sil­le tapa erot­tau­tua. Jos olit woke, olit pe­ril­lä yh­teis­kun­nan epä­koh­dis­ta. No­pe­as­ti kä­si­te myös koki inf­laa­ti­on. Nii­den vii­den vuo­den ai­ka­na, jot­ka asuin Yh­dys­val­lois­sa, en kuul­lut yh­den­kään val­koi­sen ku­vai­le­van it­se­ään wo­kek­si muu­ta kuin iro­ni­ses­sa mer­ki­tyk­ses­sä. Tä­hän voi to­de­ta myös kyy­ni­ses­ti, et­tä ta­ri­na on tyy­pil­li­nen: val­kois­ten in­to teh­dä töi­tä yh­den­ver­tai­suu­den eteen lo­pah­taa no­pe­as­ti.

Mut­ta en­nen kaik­kea ”wo­keis­mi” on Yh­dys­val­lois­sa ja maa­il­mal­la jou­tu­nut mas­sii­vi­sen lo­an­heit­to­kam­pan­jan koh­teek­si. Sama on ta­pah­tu­nut esi­mer­kik­si in­ter­sek­ti­o­naa­li­sen fe­mi­nis­min sekä kriit­ti­sen ro­tu­te­o­ri­an kä­sit­teil­le. Yh­teis­tä näil­le kai­kil­le mus­tien ajat­te­li­joi­den ja ak­ti­vis­tien alul­le­pa­ne­mis­sa kä­sit­teis­sä on se, et­tä ne pyr­ki­vät ni­me­ä­mään ja ky­see­na­lais­ta­maan val­koi­sen yli­val­lan ide­o­lo­gi­an.

Woke-sa­nas­ta on saa­tu ai­kai­sek­si te­ho­kas ja ivai­le­va kat­to­ter­mi, jon­ka al­le ni­pu­te­taan val­lan epä­koh­tia kä­sit­te­le­vä tut­ki­mus, ak­ti­vis­mi ja kes­kus­te­lu. Täl­lai­ses­sa kä­sit­te­lys­sä woke näh­dään tur­ha­na ja jopa vaa­ral­li­se­na puu­has­te­lu­na, joka ei puu­tu ”oi­kei­siin on­gel­miin”. Näi­den mie­li­ku­vien luo­mi­ses­ta on ol­lut hyö­tyä myös mo­nen ame­rik­ka­lai­sen po­lii­ti­kon vaa­li­kam­pan­join­nis­sa. Li­säk­si ”woke-kul­tis­ta” kir­joit­ta­mal­la saa­daan ai­kaan val­ta­via re­ak­ti­o­mää­riä so­si­aa­li­ses­sa ja pe­rin­tei­ses­sä me­di­as­sa.

Ongelmat eivät ole hävinneet

Rum­mu­tus ”woke-kult­tia” vas­taan on ol­lut niin te­ho­kas­ta, et­tä näin sen joh­ta­van ame­rik­ka­lai­sel­la yli­o­pis­to­kam­puk­sel­la myös it­se­sen­suu­riin. Kun aloi­tin toh­to­ri­o­pin­not Yh­dys­val­lois­sa vuon­na 2016, kol­le­ga­ni ker­toi jo sil­loin, et­tei ha­lua kä­si­tel­lä val­koi­sen yli­val­lan ide­o­lo­gi­an his­to­ri­aa tai ra­sis­mia ant­ro­po­lo­gi­an kurs­sil­laan. Hän pel­kä­si jou­tu­van­sa Breit­bar­tin maa­lit­ta­mak­si ”woke-tut­ki­ja­na”. Tun­tuu­kin lä­hes hu­vit­ta­val­ta, kun luen Suo­mes­sa ana­lyy­se­jä ame­rik­ka­lai­sis­ta kam­puk­sis­ta, joil­la ”woke-ide­o­lo­gia” vie val­lan. Ku­vauk­set tun­tu­vat kau­kai­sil­ta ja to­del­li­suu­den vas­tai­sil­ta.

Olen­nais­ta kai­kis­sa edel­lä mai­ni­tuis­sa esi­mer­keis­sä on, et­tä wo­ken uu­del­leen­mää­rit­te­ly, sii­tä väit­te­ly ja toi­saal­ta sen hyl­kää­mi­nen on ta­pah­tu­nut pää­o­sin val­kois­ten eh­doil­la. Ter­min al­ku­pe­räi­nen mer­ki­tys jää ryö­py­tyk­sen al­la un­ho­laan. Sa­mal­la ra­sis­min vas­tus­ta­mi­ses­ta ja työs­tä vä­hem­mis­tö­jen oi­keuk­sien edis­tä­mi­sek­si teh­dään nau­ru­na­lais­ta ja pil­kat­ta­vaa.

Työ on sil­ti tar­peel­lis­ta. Ai­em­mis­sa ko­lum­neis­sa­ni olen kir­joit­ta­nut sii­tä, kuin­ka val­koi­suus edel­leen tuo oi­keuk­sia, tur­vaa ja re­surs­se­ja. Yh­dys­val­lois­sa se nä­kyy konk­reet­ti­ses­ti esi­mer­kik­si va­ral­li­suu­se­rois­sa, asui­na­lu­ei­den eriy­ty­mi­ses­sä, eli­na­ja­nen­nus­teis­sa ja po­lii­si­vä­ki­val­las­sa. Woke on eh­kä me­net­tä­nyt al­ku­pe­räi­sen mer­ki­tyk­sen­sä, mut­ta sen alun pe­rin esiin tuo­mat on­gel­mat ei­vät ole hä­vin­neet mi­hin­kään.

Pa­la­taan lo­puk­si Suo­meen, jos­sa nyt asun. Suo­mes­sa ta­va­taan pu­hua ra­sis­mis­ta, ro­dus­ta ja nii­hin liit­ty­väs­tä kes­kus­te­lus­ta ame­rik­ka­lai­si­na il­mi­öi­nä. Mo­net kes­kus­te­lut ja il­mi­öt saat­ta­vat­kin ol­la ame­rik­ka­lais­ta tuon­ti­ta­va­raa. Mut­ta ra­sis­mia ei ole Suo­meen tuo­tu ul­ko­puo­lel­ta. Suo­mes­sa ra­sis­tis­ta häi­rin­tää ja syr­jin­tää esiin­tyy tut­ki­muk­sen mu­kaan eni­ten kai­kis­ta EU-mais­ta[1]. Ra­ken­teel­li­nen ra­sis­mi nä­kyy esi­mer­kik­si työ­mark­ki­noil­la, joil­la työ­an­ta­jien en­nak­ko­luu­lot koh­dis­tu­vat eri­tyi­ses­ti Eu­roo­pan ul­ko­puo­lel­ta tul­lei­siin maa­han­muut­ta­jiin[2]. ”Woke-ko­hut” osoit­ta­vat, et­tä Suo­mel­la on oma ra­sis­mi­kes­kus­te­lun­sa ja työ ra­ken­teel­li­sen ra­sis­min kit­ke­mi­sek­si vie­lä pit­käl­ti käy­mät­tä.


Läh­teet:
[1] Eu­ro­pe­an Uni­on Agen­cy for Fun­da­men­tal Rights, 2018. Ra­port­ti lu­et­ta­vis­sa ko­ko­nai­suu­des­saan: https://fra.eu­ro­pa.eu/si­tes/de­fault/fi­les/fra_up­lo­ads/fra-2018-being-black-in-the-eu_en.pdf
[2] Työ-ja elin­kei­no­mi­nis­te­riö, 2019. Ra­port­ti lu­et­ta­vis­sa ko­ko­nai­suu­des­saan: https://jul­kai­sut.val­ti­o­neu­vos­to.fi/bitst­re­am/hand­le/10024/162005/TEM_op­paat_10_2019_Tut­ki­mu­sar­tik­ke­lei­ta_ko­tou­tu­mi­ses­ta_20012020.pdf


***
Lau­ra Kihlst­röm on juu­ri val­mis­tu­nut Uni­ver­si­ty of South Flo­ri­das­ta fi­lo­so­fi­an toh­to­rik­si ja kan­san­ter­veys­tie­tei­den mais­te­rik­si. Lau­ra on myös tie­to­kir­jai­li­ja, ko­lum­nis­ti ja ame­ri­kan­suo­ma­lai­sil­le nai­sil­le suun­na­tun an­ti­ra­sis­ti­sen kir­ja­ker­hon pe­rus­ta­ja. Lau­ra on toi­mi­nut ”Ame­ri­kas­ta, rak­kau­del­la”-pod­cas­tin toi­se­na juon­ta­ja­na yh­des­sä Co­lo­ra­dos­sa asu­van sis­kon­sa kans­sa tam­mi­kuus­ta 2021 läh­tien.