Aiemmin syksyllä tunnettu amerikkalainen vaatemerkki ja yritysvastuun edelläkävijä Patagonia, Inc. ilmoitti, että suurin osa yrityksen osakkeista siirtyy voittoa tavoittelemattoman järjestön omistukseen. Järjestelyn tarkoituksena on sijoittaa kaikki Patagonian tuotot ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun ja ympäristönsuojeluun.
Patagonia ei ole ainut yritys, joka on päättänyt aloittaa taistelun tuoton maksimointia ja perinteistä kapitalismia vastaan. Kasvava määrä yrityksiä on siirtynyt liiketoimintamalliin, jota ohjaa ajatus uudenlaisesta kapitalismin muodosta. Mallissa huomioidaan myös muut sidosryhmät, kuten asiakkaat ja työntekijät.
B Corporation (B Corp) on yksi järjestelmämuutosta ajavista sosiaalisista liikkeistä. Se pyrkii rakentamaan yhdessä yrityksien, järjestöjen ja kuluttajien kanssa oikeudenmukaisempaa ja tasa-arvoisempaa tulevaisuutta.
B Corp-liike
Yritysten sosiaalinen liike B Corp perustuu ”Using business a force for good”-ajatukseen, eli liiketoiminnan käyttämistä hyvän tekemiseen. Liikkeen taustalla on voittoa tavoittelematon B Lab organisaatio, jonka yrittäjät Coen Gilbert, Bart Houlahan ja Andrew Kassoy perustivat vuonna 2006. Kolmikko oli turhautunut epäreiluun talousjärjestelmään, joka tuntui palkitsevan ainoastaan voitontavoittelun maksimointiin hinnalla millä hyvänsä pyrkiviä yrityksiä.
B Corp-liikkeen taustalla on aate sidosryhmiä huomioivasta kapitalismista, jossa voiton tuottamisen lisäksi huomioidaan myös yrityksen yhteisölleen tuoma lisäarvo. Yhteisöön kuuluvat työntekijät, asiakkaat, ympäristö sekä kaikki sellaiset tahot, joiden kanssa yritys on vuorovaikutuksessa.
Liikkeen tarkoituksena on tarjota alusta yrittäjille, yrityksille ja sijoittajille ympäri maailmaa, jotka pyrkivät käyttämään liiketoiminnan voiman kestävämmän ja osallistavamman talouden rakentamiseen. B Corp perustuu muutosteoriaan, jossa sen tavoitteena on edistää sukupuolien ja rotujen välistä tasa-arvoa, ilmasto-oikeudenmukaisuutta ja sidosryhmäkapitalismia.
Liike tunnetaan vastuullisuussertifikaatistaan, jonka myöntää B Lab organisaatio. B Corp- sertifikaatti on tällä hetkellä ainoa vastuullisuussertifikaatti, joka mittaa kokonaisvaltaisesti yrityksen vastuullisuustoimintaa. Jos yritys haluaa kutsua itseään B Corp-yritykseksi ja käyttää B Corp-logoa tuotteissaan, tulee sen käydä läpi perusteellinen sertifiointiprosessi, jonka aikana arvioidaan perusteellisesti yrityksen toiminnot ja vaikutukset.
Yritykset arvioivat vastuullisuutensa B Impact Asessment (BIA) -arviointityökalulla, jonka kuka tahansa voi ladata ilmaiseksi netistä. Arviointi perustuu viiteen osa-alueeseen: hallintotapa, yhteisö, ympäristö, työntekijät, ja asiakkaat. Saadakseen sertifikaatin, yrityksen tulee saada arvioinnissa vähimmäispistemäärän.
B Corp-sertifikaatin voivat saada vain yritykset, jotka harjoittavat liiketoimintaa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla luoden lisäarvoa sekä taloudellisella, sosiaalisella että ekologisella tasolla. Jokaiselta sertifioidulta yritykseltä edellytetään jatkuva parantamista uudelleensertifioinnin kautta, joka tapahtuu kolmen vuoden välein.
Tähän mennessä arviolta 7 000 yritystä maailmalaajuisesti on sertifioituja B Corp-yrityksiä. B Corp -sertifikaattia ovat hyödyntäneet varsinkin pienemmät yritykset, mutta myös suuret monikansalliset yritykset kuten vapaa-ajan vaatemerkki Patagonia, jäätelömerkki Ben & Jerry’s ja yksi suurimmista kauneusalan yrityksistä Natura.
Miten yhteisö ajaa järjestelmämuutosta?
B Corp ei ole pelkästään sertifikaatti vaan sertifioidut B Corp-yritykset liittyvät osaksi B Corp -yhteisöä, joka edistää visiota oikeudenmukaisemmasta, tasa-arvoisemmasta ja vastuullisemmasta talousjärjestelmästä. Yhteisö tarjoaa yrityksille ympäristön, jossa yritykset voivat oppia muilta yhteisön jäseniltä ja saada tarvittavaa tukea oman liiketoimintansa kehittämiseksi.
BIA-arviointityökalun lisäksi yrityksillä on käytössä muun muassa B Lab ja UN Global Compact -järjestön kehittämä SDG Action Manager-työkalu. Tämän avulla yritykset voivat suunnitella, seurata ja mitata, miten yrityksen liiketoiminta tukee kestävän kehityksen tavoitteita.
Tämän lisäksi B Corp-yhteisö toimii tilana, joka tarjoaa kohtaamisia muiden yhteisön jäsenien kanssa. Yritykset voivat etsiä sopivia yhteistyökumppaneita sekä myydä omia tuotteitaan ja palveluitaan yhteisön BHive-viestintäalustan kautta. Yritykset voivat myös lyöttäytyä yhteen muiden saman alan B Corp-yritysten kanssa. Tästä esimerkkinä on kauneusalan B Corp-yrityksistä koostuva B Beauty-liitto, joiden tavoitteena on parantaa kauneusalan sosiaalisen ja ekologisen vastuullisuuden standardeja, ja kampanjoida muita alan yrityksiä mukaan alan vastuullisuuden parantamisessa.
B Corp-yhteisön avulla on myös perustettu avoimia sidosryhmäkoalitioita, jotka ovat ottaneet aktiivisesti kantaa ilmastonmuutos- ja vastuullisuuslakiehdotuksiin Yhdysvalloissa sekä Euroopassa.
Sertifikaatista globaaliksi liikkeeksi
Yhdysvalloissa B Corp on saavuttanut jo tunnustusta, ja moni yhdysvaltainen tunnistaakin B Corp-sertifikaatin. Viime vuosina B Corp liike on levinnyt myös muualle maailmalle, Euroopassa se on ollut aktiivinen 2015 vuodesta lähtien. Vajaassa kymmenessä vuodessa 1 000 eurooppalaista yritystä on sertifioitunut B Corp-yritykseksi, joista kolme on Suomessa.
Vaikka B Corp on laajentunut viime vuosina maailmanlaajuiseksi liikkeeksi, se on silti edelleen suhteellisen pieni toimija. Tähän saakka B Corp on vetänyt puoleensa yrityksiä, joille vastuullisuus on automaattisesti osa yrityksen ydinstrategiaa. Viime vuosina B Corp-liike on alkanut kuitenkin kiinnostamaan myös suurempia toimijoita. Esimerkkeinä monikansallinen elintarvikeyritys Danone, jonka tavoitteena on olla täysin B-Corp sertifioitu yritys 2025 mennessä ja pohjoismaalainen vaateverkkokauppa Boozt, joka on ilmoittanut avoimesti käyvänsä tällä hetkellä B Corp-sertifiointiprosessia läpi.
Liikkeen nopea kasvu on kuitenkin herättänyt huolta B Corp-liikkeen sisällä. B Corp-sertifikaattia pidetään luotettavana ja läpinäkyvänä tapana kommunikoida yrityksen vastuullisuudesta sidosryhmille. Vastuullisuudesta on tullut viime vuosina tärkeä kilpailuetu yrityksille, ja tämä saattaa ajaa yrityksiä hakemaan B Corp-sertifikaatin vääristä syistä.
Nespresso on yksi monikansallisista yrityksistä, jolle myönnettiin sertifikaatti vuonna 2022. Päätös herätti tunteita B Corp-liikkeen sisällä, jossa kyseenalaistettiin yrityksen vastuullisuutta kertakäyttökapselikahvituotteista, mutta myös julkitulleista ihmisoikeusrikkomuksista. Pelkona on, että Nespresson kaltaiset yritykset saattavat heikentää B Corp-sertifikaatin luotettavuutta tulevaisuudessa.
Varmistaakseen sosiaalisen liikkeen vastuullisen kasvun, B Lab on päivittämässä B Corp-sertifikaattistandardeja vuodelle 2024. Uudet arviointikriteerit laajenevat viidestä osa-alueesta kymmeneen teemaan, joilla arvioidaan yrityksien vaikutuksia laaja-alaisemmin ja vaaditaan tiukempaa sitoutumista vastuullisuuteen.
B Corp-liike on onnistunut kasvamaan B Corp-sertifikaatin ansiosta globaaliksi brändiksi. Nyt sen suurin haaste on siirtyä sertifiointikeskeisyydestä kohti tulevaisuutta, jossa sosiaalinen liike on enemmän keskiössä.
***
Maija Lähteenkorva on ympäristöjohtamisen väitöskirjatutkija Jyväskylä yliopiston kauppakorkeakoulusta. Lähteenkorva suorittaa tällä hetkellä tutkijavierailua Emory yliopiston Goizueta kauppakorkeakoulussa Atlantassa Georgiassa, jossa hän tutkii sidosryhmäyhteistyötä osana yritysten vastuullisuutta. Lähteenkorvan tutkimusvaihto rahoittaa SAM apurahasäätiön hallinnoima The American-Scandinavian stipendi.