Vuosi 2020 oli muutosten vuosi kaikilla sektoreilla ja lähes kaikilla mantereilla. On selvää, että maailmaa kituuttava pandemia nopeutti siirtymistä digimaailmaan. Myös SAM on ottanut huiman digiloikan viimeisen 12 kuukauden aikana. Jäsenistölle suunnatut webinaarit, yhdistysaktiivien koulutukset, liittohallituksen ja työryhmien kokoukset ja neuvottelut on toteutettu digitaalisin työkaluin.
Lisäksi teimme syksyllä rohkean päätöksen ja siirryimme täysin etätöihin, koska toimiston käyttöaste oli vuoden aikana lähes nollassa. Niinpä joulukuun lopussa Etelärannan toimistomme pakattiin ja vietiin varastoon, ainakin toistaiseksi. Tulemme kevään aikana puntaroimaan, mikä on meille paras toimintamalli jatkossa sekä millaisia tarpeita ja palveluja tarvitsemme toimistolta.
Viestintä siirtyy digitaalisiin kanaviin
SAM:n liittohallitus on käynyt aktiivista keskustelua liiton strategiasta sekä tulevaisuudesta viime vuoden aikana. Pitkään jatkunut jäsenmäärän lasku ja siitä seuraava tulojen väheneminen ovat suuri haaste muun muassa painetun lehden tuotannolle. Erityisesti postikulujen jatkuva nousu lohkaisee suuren osan vuosibudjetista. Moni kaltaisemme järjestö kamppailee saman haasteen kanssa ja useampi järjestö on luopunut jo kokonaan printtilehdestä.
Kun SAM Magazine (tuolloin Suomi-USA-lehti) perustettiin vuonna 1945, sille oli ainakin kaksi syytä. Suomalaisilla oli kasvava halu oppia tuntemaan Amerikkaa paremmin. ”Päivälehtien uutisluonteiset tiedot yhtä vähän kuin aikakauslehtienkään rajoitetut selostukset ja kuvaukset eivät pysty antamaan meille kyllin selvää kuvaa Amerikan oloista ja kaikesta siitä, mitä tapahtuu suuressa lännessä.” (lainaus Suomi-USA-lehdestä 1945)
Toinen syy oli se, että jäsenyhdistykset olivat hajallaan ympäri Suomea, eikä niiden välillä ollut minkäänlaista ”henkistä yhdyssidettä”. (lainaus Suomi- USA-lehdestä 1945)
Lukijamme odottavat meiltä edelleen syvällistä raportointia amerikkalaisesta kulttuurista ja sen tapahtumista, mutta vain neljä kertaa vuodessa ilmestyvä printtilehti on hidas media kertomaan ajankohtaisista asioista.
Vaikka painetun jäsenlehden arvo jäsenille on edelleen huomattava, digitalisaation myötä yhdistysten välinen kommunikointi on mahdollista ja jopa tehokkaampaakin ilman painettua lehteä. Tuota ”henkistä yhteyttä” rakennamme nykyään erilaisin digitaalisin työvälinein. Jäsenyhdistyksien aktiiveille on muun muassa oma Team SAM Facebook-ryhmä sekä Teams-alusta kokouksiin, webinaareihin ja dokumenttien hallintaan. Näistä syistä liittohallitus on ollut halukas siirtymään vahvempaan digitaaliseen viestintään, myös lehden osalta.
Lokakuun liittokokouksessa SAM:n liittohallitus esittikin siirtymistä kahteen painettuun lehteen vuodessa sekä resurssien siirtämistä digilehden ja digitaalisen viestinnän kehittämiseen. Kokouksessa tuli kuitenkin selväksi, että jäsenyhdistykset ei olleet vielä valmiita tähän, joten SAM Magazine ilmestyy tänä vuonna edelleen neljä kertaa vuodessa. Budjettisyistä joudumme kuitenkin supistamaan lehden sisältöä hieman, mutta samanaikaisesti tulemme laajentamaan sisältöä digitaalisessa lehdessä. Painetun lehden sisältö tulee keskittymään ensisijaisesti jäsenasioihin, ajankohtaisia artikkeleita ja kolumneja julkaistaan enemmän digilehdessä.
Miten jäsen hyötyy digistä?
Digilehden etu painettuun lehteen on selkeä. Voimme ottaa nopeammin osaa yhteiskunnassa käytävään keskusteluun, julkaista mielenkiintoisia ja ajankohtaisia artikkeleita nopeammalla syklillä sekä tavoittaa kustannustehokkaasti laajemman yleisön. Ja mikä arvokkainta, meillä on jatkossa mahdollisuus osallistaa lukijoitamme keskusteluun uudella alustalla.
Lisäksi haluamme keskittää jäsenviestinnän resurssit monipuolisten, nopeiden ja ketterien digitaalisten kanavien kehittämiseen. Niiden avulla jäsenviestintää voidaan entistä paremmin kohdentaa ja tarjota kiinnostavia sisältöjä oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Keskustellessamme lehden tulevaisuudesta, lainaan tähän vuoden 1945 lehden pääkirjoitusta, jossa pohditaan lehden menestymisen edellytyksiä. Olemme saman pohdinnan edessä aloittaessamme digitaalisen lehden tuotannon ja puntaroidessamme printtilehden tulevaisuutta.
”Jotta lehti voisi täyttää tarkoituksensa Amerikan tuntemuksemme lisäämisessä, se tarvitsee kaikkien kansalaispiirien lämpimän tuen ja kannatuksen osakseen. Erityisesti tulee jokaisen Suomalais-Amerikkalaisen yhdistyksen jäsenen ottaa lehti omaksi lehdekseen. Lehden sisältö, toimitustapa ja muoto tulee olennaisesti riippumaan siitä kannatuksesta, jonka lehti yhdistyksemme jäseniltä tulee saamaan. Paikallisosastojen on tämän vuoksi syytä harkita niitä mahdollisuuksia, millä tavalla lehtemme levikki saataisiin niin suureksi, että lehtemme ilmestyminen tulisi taloudellisesti turvatuksi ja lehtemme saataisiin mahdollisimman edustavaksi.”
Juttu on julkaistu SAM Magazine 1/2021-numerossa helmikuussa 2021.
Lena Grenat on SAM:n toiminnanjohtaja ja SAM Magazinen päätoimittaja.