Mustan historian kuukausi (engl. Black History Month) on Yhdysvalloissa vakiintunut ajanjakso, jolloin juhlistetaan mustien työtä ja saavutuksia mm. taiteen, tieteen, koulutuksen, urheilun, talouden ja tekniikan aloilla.
Mistä on kyse?
Vuonna 1926 yhdysvaltalainen historioitsija Carter G. Woodson lanseerasi 1915 perustamansa järjestön (Association for the Study of Negro Life and History) kanssa teemaviikon, jonka nimeksi tuli ”Negro History Week”. Tarkoitus oli tuoda esiin amerikkalaisessa historiankirjoituksessa ja -opetuksessa suurelta osin sivuutettua mustien historiaa. Viikon ajankohdaksi valikoitui helmikuu, koska sen aikana oli syntynyt kaksi mustien historian kannalta tärkeää henkilöä: Orjuuden Yhdysvalloissa lakkauttanut presidentti Abraham Lincoln ja itse orjuuteen syntynyt kansalaisoikeusaktivisti Frederick Douglass [1].
Tästä viikosta muovautui lopulta Black History Month, mustan historian kuukausi, joista ensimmäisen virallisen presidentti Gerald Ford julisti helmikuulle 1976. Helmikuinen mustan historian kuukausi on tänä päivänä vakiintunut perinne Yhdysvalloissa ja Kanadassa, ja lokakuussa sitä vietetään ainakin Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Irlannissa ja Hollannissa.
Kenen historia?
Vaikka mustan historian kuukausi on monille tärkeä, on tapahtuma kerännyt myös kritiikkiä. Useimpien arvostelijoiden mielestä suuren väestöryhmän historian supistaminen vain yhteen kuukauteen tuntuu riittämättömältä. Tunnetuin lienee näyttelijä Morgan Freemanin esittämä kanta 60 Minutes
-keskusteluohjelmassa. Freeman pitää ajatusta mustan historian kuukaudesta naurettavana, koska musta historia on amerikkalaista historiaa siinä missä valkoinenkin. Näyttelijä huomauttaa, ettei muillakaan väestöryhmillä ole heidän historialleen osoitettuja kuukausia, ja että rasismi vähenisi, jos lakattaisiin kiinnittämästä huomiota siihen, että jotkut amerikkalaiset ovat mustia [2].
Toiset ovat pettyneet siihen, kuinka suppeasti mustaa historiaa opetetaan edes teemakuukauden aikana. Vähemmän tunnetut merkkihenkilöt jäävät tunnetumpien kasvojen varjoon ja sama opetusmateriaali kiertää vuodesta toiseen, vuoden lyhyimmän kuukauden ajan. Musta historia on niin paljon muutakin, kuin Martin Luther King Jr., Rosa Parks tai Malcolm X [3].
Joidenkin mieliin voi nousta kysymys: Jos musta historia on amerikkalaista historiaa, eikö sitä opeteta kouluissa ympäri vuoden?
Afrikkalaisamerikkalainen historia ja kulttuuri loistivat poissaolollaan yhdysvaltalaisessa koulutusjärjestelmässä noin 1960-luvulle asti. Kansalaisoikeusliikkeen voitot, kuten rotuerottelun lakkauttanut kansalaisoikeuslaki (1964) ja äänioikeuslaki (1965) paransivat mustien asemaa ainakin lainsäädännön tasolla, vaikka arkipäivän kokemukset rasismista eivät välttämättä merkittävästi muuttuneet. 1960-luvulta lähtien koulut alkoivat sisällyttämään opetussuunnitelmiinsa mustien historiaa ja tällöin syntyivät myös ensimmäiset uuden tieteenalan, ”African American Studies”, * alaiset yliopistojen laitokset.
Näiden positiivisten muutosten perusteella voisi tosiaan ajatella, että 2020-luvulla erillinen mustan historian kuukausi olisi tullut tarpeettomaksi. Viimeaikaisten tapahtumien valossa ei kuitenkaan valitettavasti vaikuta siltä.
Keskustelu siitä, missä määrin kouluissa saa puhua rodusta, on käynyt kiivaana Yhdysvalloissa ja vastustusta on nähty jopa osavaltioiden lainsäädännön tasolla. Esimerkiksi viime vuonna lukioikäisille nuorille tarjottavasta yliopistotasoisesta kurssista (engl. AP, Advanced Placement) nousi Floridassa intensiivinen yhteiskunnallinen keskustelu, josta tehdyt uutiset saavuttivat nopeasti myös Suomen. Kyseessä oli ensimmäinen AP-kurssi, joka käsittelisi laajasti mm. afrikkalaisamerikkalaista historiaa, politiikkaa ja taidetta. Floridan kuvernööri Ron DeSantis ei katsonut kurssin olevan pelkästään pedagogisesti hyödytön, vaan myös lainvastainen. Jotta kurssi voisi tulla käyttöön Floridassa, siitä haluttiin poistaa mm. viitteet kriittiseen rotuteoriaan, seksuaalivähemmistöjen kokemuksiin sekä mustaan feminismiin [4] [5]. Nähtäväksi jää, missä muodossa ja laajuudessa mustaa historiaa tullaan Yhdysvalloissa jatkossa opettamaan.
Carter G. Woodsonin alkuperäinen ajatus vuosittaisesta tapahtumasta, jonka aikana keskitytään nostamaan esille mustien saavutuksia ja historiaa kouluissa ja niiden ulkopuolella on siis edelleen oleellinen. Se, että amerikkalainen historia on kaikkien amerikkalaisten historiaa, ei ole tänäänkään jokaiselle itsestäänselvyys. Sama pätee Suomeen.
Mustan historian kuukausi Suomessa
Mustan historian kuukauden juhlistaminen on koettu myös Suomessa tarpeelliseksi. Vaikka afrikkalaistaustaisten suomalaisten kokemukset voivat olla hyvinkin erilaisia kuin afrikkalaisamerikkalaisten [6], mustan historian kuukausi luo mahdollisuudet jakaa tietoa historioista, jotka voisivat muuten olla vain stereotyyppisten kuvausten varassa.
Lokakuussa 2023 Helsingin yliopiston Afrikkatutkimuksen verkosto Afristadi järjesti paneelikeskusteluja, elokuvanäytöksiä ja musiikkiesityksiä antaakseen tunnustusta afrikkalaistaustaisten suomalaisten saavutuksille ja levittääkseen tietoa heidän historioistaan sekä aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta.
Pian alkava tapahtuma, ”Say it Loud – Black American History Month”, tuo Turkuun työpajoja, luentoja, elokuvanäytöksiä ja muita mustan historian kuukauden juhlallisuuksia. Lisäksi Yle viettää tänä vuonna mustan historian teemakuukautta esittämällä dokumentteja ja radiokuunnelmia helmikuun ajan. Näin meillä on Suomessakin mahdollisuus oppia niin Yhdysvaltain mustien kuin afrosuomalaistenkin historiasta. Jokainen voi toki halutessaan juhlistaa teemakuukautta itsekseen lukemalla entuudestaan tuntemattoman afrikkalaisamerikkalaisen kirjailijan kirjoittaman teoksen tai vaikkapa jotain Rosa Claysta. Ja tehdä sen myös maaliskuussa.
* Myös ”Black Studies”, joka voi viitata laajemmin ympäri maailmaa (myös Afrikassa) asuvien afrikkalaistaustaisten ihmisten monitieteistä historian, politiikan ja kulttuurin tutkimusta, kun taas ”African American Studies” tutkii samoja teemoja pääasiassa Yhdysvalloissa. Tieteenalalle ei ole olemassa sopivaa suomenkielistä käännöstä.
***
Tuula Kolehmainen on väitellyt aiheenaan mustien miesten haavoittuvuus afrikkalaisamerikkalaisten naisten kirjoittamassa kirjallisuudessa. Hän on opettanut afrikkalaisamerikkalaista kirjallisuutta ja kulttuuria Helsingin yliopistossa sekä Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksessa Turun yliopistossa ja työstää tällä hetkellä väitöksenjälkeistä tutkimushanketta yhdysvaltalaisesta stand up -komiikasta.
Lähteet:
[1] NAACP. “Carter G. Woodson”. Luettu 24.1.2024. https://naacp.org/find-resources/history-explained/civil-rights-leaders/carter-g-woodson.
[2] rickey2b4. 2009. “Morgan Freeman on Black History Month.” YouTube-video, 0:55, 24.1.2024. https://www.youtube.com/watch?v=GeixtYS-P3s.
[3] Anderson, Melinda D. 2016. “Black History Month in Schools—Retire or Reboot?” The Atlantic. Luettu 26.1.2024. https://www.theatlantic.com/education/archive/2016/02/black-history-monthretire-or-reboot/470124/.
[4] Brixius, Anne. 2023. “DeSantis and Dissent”. Sammagazine. Luettu 25.1.2024. https://www.sammagazine.fi/puheenvuorot/fasa-desantis-and-dissent-6.111.33921.2fc14e0624.
[5] Hartocollis, Anemona & Fawcett, Eliza. 2023. “The College Board Strips Down its A.P. Curriculum for African American Studies.” The New York Times. Luettu 25.1.2024. https://www.nytimes.com/2023/02/01/us/college-board-advanced-placement-african-american-studies.html.
[6] Davies, Janina Oddoye. 2018. “Black History Month Suomi?” Ruskeat tytöt. https://www.ruskeattytot.fi/black-history-month-suomi.